dinsdag 26 januari 2010

Labels voor baby's

Voor wie niet meteen weet wat te naaien: labeldoekjes! Een jaar geleden leerde ik naaien en het eerste wat ik maakte (buiten de weegschaaltas die ik gebruik voor men werk als vroedvrouw bij Kind en Gezin) waren labeldoekjes. Omdat het zo simpel is om te maken als beginner, het niet kan mislukken, het snel resultaat geeft en je altijd iets hebt liggen als volgend babycado. Heel leuk! En baby's vinden het ook geweldig, de labeltjes trekken hun aandacht om mee te spelen en zo de fijne motoriek te oefenen (vanaf 4 maanden). Het stof dat ik ervoor gebruik, komt voornamelijk van Pauli's en het Wolwinkeltje in Leuven.

Wat je nodig hebt:
- naaimachine of met de hand
- verschillende soorten lintjes, oa te koop bij Veritas of bijvoorbeeld een webshop zoals Holland Fabric House, je kan hier lintjes per meter kopen.
- fleece stof of badstof of velours (felle kleur)
- katoen (leuk motiefje, fel kleurtje)
- plakband

Hoe maak je het?
Neem twee vierkante stukjes stof (een kant katoen en de andere kant fleece, ong 20 cm op 20 cm, 1 cm naadwaarde). Tegen één 'juiste' kant plak je met plakband (of speldjes) verschillende lintjes (met de open kant naar buiten gekeerd) op het doekje. De lintjes zijn ongeveer 3 cm lang.
Ik gebruik soms één langer lintje dat achteraf eventueel kan dienen om een de tut/wieg vast te maken.
Leg de twee lapjes met de juiste kanten tegen elkaar. Stik de twee lapjes tegen elkaar op de 'foute' kanten dus en laat aan een zijde ongeveer een gaatje van 3 cm open om erna binnenstebuiten te draaien. Stik goed vast over de lintjes zodat ze later niet kunnen loskomen.
Dan omkeren via het gaatje dat je open gelaten heb, de lintjes lostrekken en de hoekjes mooi duwen (ik gebruik hiervoor een houten breinaald). Het gaatje kan je met de hand dichtnaaien ofwel kort op de rand dichtstikken. Klaar!

Nog niet duidelijk? Hier vind je meer uitleg mét foto's

mijn doekjes:







5 opmerkingen:

  1. ja, ik vind dat ook leuk om te maken. trouwens mooie labeldoekjes!! als ik het goed versta ben jij ook vroedvrouw?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja ik ook. leuk!
    nu 40 weken en 5 dagen, het mag eens komen é. vanavond volle maan :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ontbreekt mij enkel nog aan mooie, zachte stofjes en lintjes om een berg van die labeldoekjes te beginnen maken... zo mooi en 't ziet er zo gemakkelijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen