zaterdag 3 december 2016

Moderne Kalligrafie, de beginselen

Deze week besliste ik, ik wil kalligrafie leren. Niet de kalligrafie die ik in de jaren 90 wel eens uitprobeerde  (de klassieke versie, waar je alle onderlussen en bovenlussen op lijntjes moest laten uitkomen met zo een klassieke brede Bruynzeel pen.) maar de 'moderne kalligrafie' deze keer.

 Moderne kalligrafie is overal deze dagen, je ziet het in raamtekeningen, op Pinterest, op wenskaartjes en uitnodigingen of geboortekaartjes. Workshops beginnen op te komen (en zijn vaak niet goedkoop). Er zijn in tegenstelling tot de klassieke variant geen strikte 'regels' en je kunt er je eigen stijl in kwijt. Moderne kalligrafie is schoonschrijven gebaseerd op het Copperplate-schrift. Je schrijft met een puntige tekenpen en dus niet meteen brede pen. Door meer druk uit te oefenen op de pen splijten de twee pendelen uiteen waardoor je bredere lijnen ontstaan (het zwelschrift).

Als beginner moet je geen duur materiaal aankopen, je kan gewoon starten met een klassieke stift me scherpe punt zoals deze stiften van Ikea. Je kan er dunne en dikke lijnen mee maken en dat is handig bij het aanleren van de techniek. Deze Ikea stiften zijn ook heel tof om in huis te halen om te beginnen omv de verschillende puntdiktes.

Mooie sierlijke teksten op kaartjes zetten, dat wou ik dus zelf kunnen. Ik teken rond de feestdagen wel eens op een raam met een Chalk Marker dus een vaste hand heb ik gelukkig wel, wat handig is bij het leren van kalligrafie. Ik kocht wat materiaal en ging meteen aan de slag. Ik kocht eerst wat simpele zwarte en gekleurde fineliners en enkele brushpennen en later (eigenlijk gewoon twee dagen later want ik was nogal enthousiast) kalligrafie inkt, een kroontjespen, speciale ecolinepennen, gouden en zilveren stiften en een waterverf setje.

 


 

Kalligrafie is niet helemaal hetzelfde als handlettering (zoals de tekening hierboven) wat nu ook helemaal hip is. Handletteren is het met de hand tekenen van mooie letters en quotes, vaak schets je dan eerst met potlood en erna kan je met een fineliner natekenen. Handletteren is ook heel tof om te doen en ook niet zo moeilijk.
Op Pinterest kan je eens 'handlettering ' ingeven voor inspiratie (pijtjes, banners, ampersands, vlagjes,lettertypes)
 
 Ik wou vooral oefenen in 'brush kalligrafie', het schrijven van sierlijke letters waarbij de opgaande lijntjes dunne lijntjes zijn en de neerwaartse dikke lijntjes. Na vijf dagen oefenen heb ik al bladen en bladen in Moleskineboekjes volgeschreven met alerlei woorden en zinnen...op blogs kan je handige oefenblaadjes vinden om letters te leren schrijven. Eerst leer je gewoon lijntjes trekken, naar boven (dunne lijnen), naar onder (dikke lijnen) erna leer je letters maken en nog later leer je ze verbinden tot woorden. Al wordt elke letter altijd apart geschreven met pauze's tussen alle letters.
De moderne kalligrafie draait dus om het aanzetten - het dikker maken - van de neergaande lijnen. Aangezette lijnen zijn dikker en onderling even dik en de niet aangezette lijnen zijn dunner en onderling even dik. Je kan dit doen met penseel en waterverf (of aangelengde plakkaatverf) of met penseelstiften. Ik testte al deze technieken uit en ze geven allemaal een verschillend effect. Het is ook belangrijk dat je traag schrijft en heel veel oefent. Doordat je traag schrijft, ga je soms bibberen wat na een tijd wel mindert merk ik. Elke letter moet je gewoon veel apart inoefenen zodat je die 'vanbuiten' kent. Notitieboekjes  en stiften/pennen/penselen om te oefenen kan je overal kopen, in hobbywinkels, Ikea, Hema...
 
Na een weekje oefenen lukt het brush letteren al een beetje en ook het handletteren kan 
ik ondertussen zonder al te lang na te denken en eerst iets met potlood op papier te zetten. Na een tijd gaat het vanzelf vlotter en ontwikkel je je eigen stijl.
Ik kocht ook een kroontjespen en punt (nib) met Oostindische inkt (die nostalgische geur) om dat wat te oefenen, maar ik vind dit wel veel moeilijker dan met penseel(stift). De kroontjespen kan je ook combineren met waterverf of gouache (plakketverf) aangelengd met water. Met gouden inkt of verf krijg je een mooi effect.

Wat is dan "Faux Kalligrafie"? Letterliijk is dat nepkalligrafie voor diegenen die wel de mooie look van kalligrafie willen maar het niet zien zitten om te schrijven met kroontjespen. Zo is het mogelijk om met een kleine aanpassing je eigen handschrift gezelliger en aangenamer te maken. Hierbij teken je met zwarte stift fijne letters en geef je ze zelf 'zwaarte' door de neerwaartse lijntjes dikker te tekenen en in te kleuren, zo lijkt het op geschreven letters maar eigenlijk teken je dit gewoon, faux of vals dus., zoals hieronder in het woord 'love'. Ideaal  dus voor mensen die geen tijd hebben om het echte schrijven onder de knie te krijgen.
Met al die verjaardagen en feestdagen die er nog aankomen kan ik nu zelf mijn kaartjes tekenen. 
Op Instagram kan je mijn beginselen zien onder de #tienelettering. Ik ben een absolute beginner en heb dus nog zeer veel te oefenen maar het begin is gemaakt. Als er interesse is in dit onderwerp wil ik er wel een reeksje van maken ivm mijn vorderingen en het materiaal, oefenblaadjes, handige blogs en boeken.

excuses voor de slechte kwaliteit van de foto's, ik heb weinig daglicht gezien deze dagen 
en wat fotootjes gemaakt met de telefoon

17 opmerkingen:

  1. Ik ben enorm geïnteresseerd! Ik zoek al een eindje een betaalbare workshop, maar tips en links van jou bieden alvast een mooie start en houvast. Bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de tips! Nu nog in de winkel geraken :-) Ik heb evht goesting om dit zelf te proveren! 👌

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waw, onder de indruk dat je op enkele dagen tijd al zo'n mooie resultaten boekt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een interessante en inspirerende post!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kan niet wachten, laat maar komen die tips! Er is zo'n overaanbod tutorials dat het soms moeilijk isteweten welke de echte aanraders zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als jij nu eens heel veel oefent en het ons dan leert in een workshop. Is dat geen goed idee?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb ook veel interesse! Ik volg je al op Instagram en je doet dat super! Graag tips waar je de oefenblaadjes online kan vinden en blogs...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel interessante blogpost! Ik was een beetje op zoek naar boeken hierover.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. goed bezig! ik ben er ook al zo'n half jaar mee bezig, vooral met instagram challenges, dus daar kan je me altijd volgen. (@ancornelissen)
    ik ben zelf grote fan van de ecoline brushpennen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ohja ik wil al die speciale stiftjes en pennen, ben nu aan oefenen met kroonpen en inkt, vind ik moeilijker dan stiften

      Verwijderen
  10. Oh zo mooi vind ik dit,ik had hier en daar al iets op Insta zien verschijnen,doe zo verder echt mooi om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Waaw! Hoe weet jij dat toch allemaal!
    Ik wil er ook wel eens mee oefenen, als ik eens tijd heb ooit ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Blij dat je toch durfde (mijn posts op IG zijn minder nu, mijn smartphone-scherm werkt maar half meer, waardoor ik niet meer kan inloggen op mijn IG via smartphone. Nu kijken voor een nieuwe smartphone dus, maar ik oefen ook nog hoor).
    Goed bezig! Echt! Ook zo'n fan van schriftjes ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Tine, ik volg je tekeningen op IG en ben zelf ook al een tijdje aan het oefenen. Ik heb me tot hiertoe beperkt tot enkele Staedler stiftjes en kleurpotloden, maar wou nu graag op mijn kerstlijstje wat meer/beter materiaal zetten. Ik dacht eventueel aan brushpennen ofzo. Ik lees dat jij er gebruikt, alsook ecoline en waterverf... Van welk materiaal (merk) ben je tevreden? Heel erg bedankt voor je tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb ook interesse in zo'n reeksje op je blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik volg ook mee! Ik heb voor kerst een handlettering-set cadeau gekregen van een vriendin en ben zelf ook al duchtig in de weer geweest. Die oefenblaadjes op blogs was ik zelf nog niet opgekomen! Welke gebruik je? (Want even googlen levert een niet altijd even kwalitatieve golf aan posts op :-) ) Het ziet er alvast al suuuperchique uit bij jou, bij mij is't nog wat meer 'met den bibber':-)

    BeantwoordenVerwijderen